Solid Snake,Metal Gear II Complete Oplossing Je start in de buitenwijken van gebouw 1. Ga naar boven en kruip door het gat in het gaas. Pas natuurlijk,zoals in het hele spel,op dat je niet betrapt wordt. Volg de logische weg tot je weer bij een gat in het gaas komt. Kruip ook hier onderdoor. Hier rechts is weer een gat in het gaas,waar je weer door moet kruipen. Ga naar boven en ga rechts de vrachtwagen in waar je een geweer krijgt. In dit vertrek is ook een rioolopening,die herkenbaar is door zijn geel met zwarte om- lijning. Kruip hier in,en je zit in het riool. Ga eerst rechts en pak daar de kogels. Nu weer terug naar links en dan boven het riool uit. Je bent nu in het 1e gebouw. Zoek eerst de lift,waarmee je naar de 2e verdieping moet. Zoek hier naar IC-Card 1. Pak hier ook de ratio. Ga nu naar de derde verdieping. Als je hier door het mannetje betrapt wordt doet hij het licht uit,dat is wel grappig. Onder de tafels liggen ook nog ratio's. Ga de bovenste van de 2 deuren in waar je er- achter komt dat dit een gasvertrek is. Trek je hier niets van aan, gewoon in 1 keer doorlopen tot je niet verder kan. Ga hier de deur links in en je staat in een niet-vergasde kamer met schijnbaar Dr. Pettrovich. Als je deze aanspreekt echter,blijkt hij in vermomming te zijn:het is Black Color Nasa. Hij heeft IC-Card 2. Hem versla je met de gewone kogels. Je kunt over de kisten heenschieten maar niet lopen. Indien nodig gebruik je gewoon een ratio. Indien je hem ver- slagen hebt pak je de card. Ga nu naar boven en je komt in een ver- trek met infa-rood sensoren. Je kunt deze stralen zichtbaar maken door je sigaretten aan te zetten. Ga de deur in dit vertrek in en je krijgt een gasmasker. Loop naar boven en kruip nog niet in het DUST-luik. Ga eerst naar rechts en het hok in. Ook hier vind je weer iets handigs. Kruip nu het DUST-luik in en je valt naar beneden,naar de BASEMENT. Pas op dat je niet in de vuilvermaler komt,de deur beneden kun je in met IC-Card 1. Uit het DUST-luik komen soms ook nog zakjes waar dingen in zitten zoals ratio's en kogels. Zoek de lift en ga naar de andere kelder (1 verdieping omhoog of omlaag). Dit is een wirwar van allemaal kleine hokjes. Pas op voor de valkuilen. Open alle hokjes die je openen kan en je vindt ook 10 P-Bombs. Ook vind je hier een Sub Machine Gun (SMG). Ga nu weer naar de eerste verdieping. Ga de deur helemaal linksboven in. Nu moet je het volgende doen. Zorg dat je niet betrapt bent. Als het goed is loopt hier ook een soldaat met een groene baret rond. Je moet hier een tijdje wachten en op een gegeven moment verdwijnt hij de jungle in (boven). Ga nu achter hem aan. Je moet hem nu een tijdje volgen. Pas op,bij elke bocht kijkt hij achterom. Hij maakt 2 rondjes door de jungle en gaat dan naar een huisje. Hier kan je hem eventueel afmaken en het huisje ingaan. Nu moet je even wachten. Na even gewacht te hebben moet je zenden op frequentie 140.82. Nu krijg je contact met Dr Pettrovich. Laat hem uitpraten en ga terug de jungle in. Zoals je ziet zijn alle gangetjes nu ook op de kaart aangegeven. Zoek het moeras dat rechts in de jungle ligt. Hier moet je de weg zoeken. Doe dit als volgt:Neem de onderste ingang. Zoek naar het pad. Zodra je van het pad afraakt stuur je de tegengestelde richting in zodat je weer op het pad staat. Zo kom je op een gegeven moment bij een mannetje dat op een eilandje bij een deurtje loopt. Hij is geen vij- and; schiet hem dus niet dood,dit kost je leven. Nu moet je verder ten noorden je pad zoeken en je komt bij een ander huisje. Paf de soldaat af en ga het huisje binnen. Je moet nu wel 10 P-Bombs hebben. Ga de deur boven in en je krijgt te maken met 1 van de lastigste per- sonen uit het spel:de Running Man. Versla hem als volgt:Zet je gas- masker op en zet je P-Bombs aan met de pijl op SWITCH. Plaats nu in de smalle gangetjes de P-Bombs en activeer ze met vuurknop B als op de kaart de Running Man er overheen loopt. Let op! Doe dit niet steeds in hetzelfde gangetje maar wissel de 3 steeds af. Als je zuurstof weg is ga je gewoon even het vertrek uit en haalt even nieuwe. Als de Running Man verslagen is krijg je IC-Card 3. Ga nu weer gebouw 1 binnen,en ga de deur beneden in. Zoek hier de lucht-afweer raketten. Ga nu naar de wirwar van hokjes basement en zoek hier de Remote-Control missiles en eventueel nog wat ander fraais. Ga nu weer de jungle in en ten noorden is een soortement woestijn. Ga hierheen en zet je item op de minedetector. Nu kun je op de kaart de mijnen zien liggen. Loop naar boven zover je kunt en je krijgt te maken met Hind-D,ook 1 van de lastigere vijanden in het spel. Hem versla je met de lucht-afweer raketten,je moet hem 4 of 5 keer raken. Heb je een raket geschoten dan moet je onder een bunker voor zijn kogels gaan schuilen. Is hij naar beneden gedonderd dan moet je naar boven,weer zo ver als je kan. In 1 van de wagens zit een doos. Pak deze. Zorg dat je niet betrapt wordt. Loop nu als doos tegen de lopende band aan en je wordt heel gemakkelijk gebouw 2 in getransporteerd. Je moet hier de middelste lift nemen,dit is de enige die naar de kelder leidt. Zoek hier ergens het meisje Horry White. Ze zit in een vertrekje waar je op de muur moet bonken. Hoor je een ander geluid dan normaal,dan moet je een P-Bomb plaatsen en laten ontploffen. Zij overhandigt je IC-Card 4. Nu moet je weer naar de 1e etage. Ga nu de 1e lift in en ga daarmee naar de 10e etage. Hier tref je een veld aan met horizontale muren. Ook hier moet je op de plekken waar de muur een ander geluid geeft als je erop slaat een P-Bomb activeren. Zo kom je op een gegeven moment bij 2 deuren (NIET de defecte liften). In 1 van deze 2,waar je met card 4 in moet tref je handgranaten aan. Pak deze en ga weer naar de 1e verdieping. Nu moet je met de 3e lift naar ver- dieping 30 gaan waar je de Red Blaster aantreft. Deze moet je verslaan door er 22 handgranaten op te deponeren. De witte draden kun je gewoon laten verdwijnen door er een tijdje tegenaan te blijven lopen. Makkelijk dus,deze vent. Nu zal er in het linkse vertrek een deur open- gaan. Ga hierdoor naar beneden en je moet op de trappen 1 verdieping omhoog komen,zodat je op het dak zit. Eenmaal boven aangekomen moet je met een P-Bomb een stuk boven uit de muur knallen. Nu kom je in een gebiedje waar een duif rondvliegt. Ga eerst terug en bel 140.85. Neem nu ratio B2 in je handen en loop het gebied binnen. De duif loopt nu op de grond rond en je moet er tegenaan lopen. Hij zegt wat. Nu moet je zenden op frequentie 140.38,naar Master Miller. Bel nu maar naar Dr Pettrovich. Na hem aangehoord te hebben bel je weer 140.38. Nu geeft Master Miller je een heleboel info. Zend nu op nummer 140.51 en je krijgt Kio Marv. Hoor hem aan en bel weer naar Pettrovich (140.82). Nu verandert de muziek als je weer in het speelscherm komt. Nu moet je terug naar gebouw 1,naar de 4e verdieping. Nu moet je hier de enige deur in (links). Kijk trouwens eerst of je de infa-rood kijker al hebt,zo niet,doorzoek dan de 3e verdieping door de onderste weg te nemen. Ga nu op de 4e verdieping naar een kamertje waar het donker is en een meisje rondloopt. Zet je infarood bril op en je kunt zien. Als je hier weer uit komt,kom je in een vertrek met allemaal soldaten. Dit zijn allemaal poppen,wees gerust. Ga naar rechts, waar ook allemaal poppen staan,maar 1 soldaat is echt. Het vertrek hierboven zijn er geloof ik 3 echt. Zorg dat je niet betrapt bent of wordt als je naar rechts gaat. Nu moet je naar rechtsonder gaan waar je de heren en dames WC vindt. Ga hier eerst in de herenwc waar je een emmer vindt. Ga nu buiten achter de plantenbakken wachten tot er een soldaat de dameswc ingaat. Pas op,er gaat er ook 1 in de herenwc. Als de soldaat binnen is moet je ook naar binnen. Hier staat nu een vrouw. Spreek haar aan en ze loopt naar de lift. Stap met haar in de lift en ga naar de basement. Zoek hier je weg naar een deur linksboven. Pas op voor de machines die hier rondrijden; ze zijn niet te vernietigen en je gaat er in 1 x aan dood. Linksboven is een lift. Ga hiermee naar de 1e verdieping. Nu kom je in een kamer waar Dr Pettrovich gevangen zit. Hij loopt nu achter je aan. Ga nu weer naar de basement en ga helemaal rechts. Van Pettrovich heb je inmiddels al IC-Card 5 gekregen. Maak hiermee de deur open en loop de lange gang door naar boven. Hier zal Pettrovich even weglopen en jij en de vrouw even wachten. Even later komt hij terug en moet je met de lift helemaal bovenaan naar de begane grond gaan. Je staat nu in een gebied dat veel lijkt op de buitenwijken van gebouw 1. Het zijn de buitenwijken tussen gebouw 2 en 3. Zet je mine-detector hier aan en ga naar linksboven. Haal ook even de auto leeg. Linksboven kom je bij een brug. Hier zal Pettrovich als eerste de brug oversteken. Als even later de vrouw ook wil oversteken word de mafkees blijkbaar gek,hij schiet namelijk met een rocket-launcher de brug aan flarden,met de vrouw erop,die op slag dood is. Even later wordt Pettrovich opgehaald door 2 vijandige soldaten. Nu kom je heel even oog in oog te staan met Metal Gear-D met Grey Fox erin. Deze praat even tegen je en hij verdwijnt weer. Nu heb je inmiddels ook al IC-Card 6. Hiermee kan je door de deur naar beneden en je komt weer in een vertrouwd gebied:de eerste verdieping van gebouw 2. Als je trouwens bij je items kijkt heb je ook al een ZL-tekentje,wat voor Zanziber Land staat. Nu moet je weer terug naar gebouw 1,naar de 1e etage. Hier moet je de grote deur door die je in het begin van het spel tegenkwam. Ook hier allemaal poppen en aan het eind 1 echte soldaat. Ga hierboven de deur door en je vindt een deltavlieger. Op de derde verdieping van dit gebouw vind je ook nog een aantal items waaronder muizen die bij de weapons staan. Deze dienen er (waarschijn- lijk) voor om als de vijanden vraagtekentjes hebben om die weg te maken. Maar goed,ga nu weer naar gebouw 2,naar de lift die naar de 20e etage gaat. Deze blijft nu op etage 19 steken en je wordt opgebeld door Grey Fox. Laat hem uitspreken en je krijgt te maken met Ultra Box. Deze kun je met het gewone pistool verslaan. Maak wel mannetje voor mannetje dood,want anders word er van alle kanten op je ingeschoten. Heb je hem dood,dan ben je in het bezit van IC-Card 7. De lift zal nu naar beneden donderen en is volledig onbruikbaar. Wonder boven wonder leef je zelf nog wel. Ga nu naar de lift die naar de 10e verdieping gaat. Nu moet je met een P-Bomb links een stuk uit de muur blazen. Ga de deur naar beneden in en je wordt sowieso betrapt. Je hoort hier ook niet het normale muziekje maar een speciale. Dit wil zeggen dat deze betraptheid niet hersteld kan worden door mensen te doden. Verspil dus niet onnodige kogels. Nu moet je via deze trappen naar de 20e verdieping. Pas op voor de valkuilen die zich hier en daar be- vinden. Boven aangekomen moet je door de deur. Ga hier helemaal rechts en naar boven. Hier weer links en je komt bij een doodlopend gangetje. Hier word je ook opgebeld. Druk op F4 en hoor de grote onbekende aan. Pak de ratio. Ga nu in op het doodlopende stukje even een tijdje staan sigaretroken,en activeer hierna de deltavlieger. Nu vlieg je over de door Pettrovich vernietigde brug en je komt terecht in de buiten- wijken van gebouw 3. Loop eerst boven naar links. Ga hier door het hek en je komt in het korenveld. Hier krijg je te maken met Predator. Hij is makkelijk te verslaan met de remote-control missiles. Als hij niet zichtbaar is schiet je 1 af en zodra hij zichtbaar is stuur je die er tegenaan. Mochten deze op zijn dan wordt het moeilijker; probeer het dan met gewone kogels,dit is wel moeilijker. Na hem verslagen te hebben krijg je IC-Card 8. Ga hiermee naar boven door het andere hek en je komt bij een huisje in de jungle. Ga hier in en ga naar links. Pak het ei. Pak het rechter ei niet want hier zit een slang is die dol is op ratio's. Ga nu weer door het korenveld naar de buitenwijken van gebouw 3 en loop naar rechts. Ga hier naar boven en je komt in gebouw 3. Uit het ei is een uil gekomen,zo niet dan moet je een tijd(je) wachten. Is het ei uit dan moet je de pijl op de uil zetten die dan gaat koeroe'en (hoe noem je zoiets ?). De wachter zet nu de stralen uit en je kunt naar binnen. Je kunt eventueel ook in de andere huisjes gaan, maar je moet naar een huisje waar weer een rijdende machine in zit. Hier kom je boven uit en kun je rechts in een ander huisje met een lift. Ga hiermee naar de basement waar je te maken krijgt met Night Sight. Ik denk dat mijn versie verkeerd is,want bij mij blijft hij steeds op dezelfde plek staan. Je kunt in elk geval hem niet zien maar aan het geluid dat de grond maakt kun je horen in welk vertrek hij zit. Hier moet je gewoon maar op elke plek schieten. Na hem ver- slagen te hebben moet je rechtsboven de deur in en je moet ratio B1 in je handen nemen. Met deze kun je de gele vlekken wegmaken. Maak ze alle 3 weg. Nu moet je weer terug naar het korenveld waar je in het veld rechtsboven ergens IC-Card 9 vindt. Deze is onzichtbaar,je moet gewoon maar overal door het koren waden. Ga nu met de auto terug naar gebouw 2 en van daaruit naar gebouw 1 naar verdieping 4,naar dezelfde zaal als waar zich de toiletten bevinden. Hier is ook een blauw vertrek. Hier moet je een tijd wachten en je ZL-tekentje is een sleutel geworden. Ga nu (ook via een auto) weer naar gebouw 3 en weer naar de kelder waar je de 3 gele vlekken hebt weggemaakt. Ga nu met Card-9 de deur door,en je komt in een kamer met 2 mannen,waaronder Dr Pettrovich. Na een klein gesprek word je door Horry White gebeld,hoor haar aan. Nu zal Pettrovich je aanvallen (klap van de molenwiek gehad ?) door op je nek te springen. Deze is met P-Bombs goed te verslaan,ook wel met Remote-control missiles. Heb je hem dood dan moet je met de sleutel van het ZL-tekentje de brandkast openen en hier moet je B3 in je handen nemen. Kruip nu door het gat en je komt in een vertrek met ratten. Ga er nu direct weer uit. De ratten zullen er nu 1 voor 1 uitkomen, schiet ze dood met je pistool. Ga er weer in en haal de Konami-cartridge eruit (niet uit de computer,gekkie,uit de brand- kast in het spel!). Nu moet je weer uit de brandkast en je praat automatisch met Pettrovich. Nu val je in een diep gat en kom je in de basement. Ga de deur rechts in en je vindt handgranaten. Pak deze. Ga de deur beneden in en je vindt munitie en food. Pak ook deze. Ga de deur naar boven in en je komt,jawel,bij METAL GEAR D! Deze is mooi! Wel makkelijk, overigens,je moet handgranaten op zijn poten smakken,dan is hij zo dood. Zijn warmtezoekende raketten kunnen niet naar boven schieten. Is MGD vernietigd dan krijg je een gesprek met Grey Fox en sta je in brand. Hieraan verlies je leven. Zet nu razendsnel je wapenscherm aan en gooi alle muizen weg. Doe dit door de pijl ernaast te zetten en op de vuurknop te drukken. Gooi nu ook alle,echt alle items weg,de ratio's als laatste want dan hou je een volle levensbalk over. Ga nu naar beneden en naar rechts,waar je te maken krijgt met Grey Fox. Versla hem met de blote vuist. Pas op voor de mijnen die tegen de muren aanliggen. Verder is hij gemakkelijk. Is hij dood,dan moet je naar links en naar boven,waar je te maken krijgt met de gluiperd uit Metal Gear 1:Big Boss,general commandant of Fox Hound! Deze lijkt wel wat op Sean Connery,trouwens. Nu moet je alle deuren proberen,er gaat 1 open. Hierin vind je een card,waarmee je een 2e deur kan openen. Ga zo alle deuren bijlangs en maak geen gele vlekken weg. Op een ge- geven moment blijft er maar 1 deur meer over; hiervoor ligt een vlek. Deze moet je wel wegmaken. Je moet je wapen op de aansteker zetten en je item op de gasfles en er ontstaat een steekvlam. Hiermee moet je Big Boss doden. Is hij vernietigd,dan moet je de deur helemaal boven- in nemen. Hier ontmoet je Horry White,eerst in vermomming van de vij- and. Even later word je echt betrapt,dit kan je ook niet ongedaan maken. Vlucht dus zoveel mogelijk omhoog,pas op voor de valkuil en pik onderweg de foods op. Je hebt inmiddels ook alweer een geweer. Vlucht net zolang naar boven tot je bij een lift komt. Sla op de knop en blijf vijanden doden net zolang tot de lift komt. Ga hiermee naar boven en je komt uit in de jungle,nog steeds achtervolgd. Zoek hier de logische weg naar de open plek waar het ophoudt. Hier krijg je weer contact met de grote onbekende,die de helicopter blijkt te zijn. Pas op,op deze open plek is ook een valkuil. Hier moet je dus een tijd al vechtend op de helicopter wachten. Net als je omsingeld bent om daarna voorgoed ge‰xecuteerd te worden weet de helicopter de vijand uit te schakelen en word je opgepikt. Nu volgt de einddemo. Wacht ook even tot de staff geweest is,dan krijg je de starring ook nog. Leuk! Veel plezier en succes met het spelen van deze laatste Konami!