R A N D A R I I I ====================== ALGEMENE INFORMATIE Wanneer je in dit spel op de spatie of vuurknop drukt, verschijnt er een menu. Dit kan als volgt vertaald worden: 1 USE MAGIC SPELL 2 ITEM 3 LOOK 4 SET UP Wanneer je bv. een magische spreuk wilt gebruiken, dan kies je eerst de 1e optie. Daarna moet gekozen worden welk mannetje een spreuk gaat gebruiken, en vervolgens moet de spreuk worden gekozen. De meeste spreuken zijn bedoeld voor gebruik tijdens gevechten. Met de andere kun je bv. je leven aanvullen, of iemand genezen als hij/zij bv vergiftigd is. Bij dergelijke spreuken moet, na het kiezen van de spreuk weer gekozen worden voor welk mannetje de spreuk gebruikt wordt. Wanneer je de 2e optie (ITEM) kiest, verschijnt er een sub-menu met 5 mogelijkheden. dit menu kan als volgt vertaald worden: 1 USE ITEM 2 ??? 3 USE WEAPON 4 GIVE ITEM 5 THROW ITEM De 1e mogelijkheid spreekt voor zich, eerst een mannetje kiezen en daarna het item. De items met een ster ervoor zijn de wapens die het betreffende mannetje op dat moment draagt. De 3e mogelijkheid is voor het gebruik van wapens. Na het mannetje gekozen te hebben verschijnt er in beeld hoeveel POW/DEF/SPI/AGI dit mannetje heeft. Wanneer je een ander wapen selecteert veranderen de getallen achter deze afkortingen, die aangeven hoe hoog bv POWer is. De wapens zijn gesorteerd in soort. Niet alle wapens zijn voor elk mannetje beschikbaar. Heb je bv. een wapen gekocht dat je niet kunt gebruiken, geef het dan door aan een ander mannetje of verkoop het. Gooi nooit iets weg, als je iets kwijt wilt moet je het verkopen. Met de 4e mogelijkheid in dit sub-menu kun je een item van het ene naar het andere mannetje doorgeven. Kies eerst het mannetje, daarna het item, en daarna aan welk mannetje dit item wordt gegeven. Let er wel op, dat elk mannetje maximum maar 10 items kan dragen. De laatste mogelijkheid, THROW ITEM, is voor het weggooien van een item. Kies eerst het mannetje en daarna het item. De 3e optie in het hoofdmenu is LOOK. Ook hier hoort een sub-menuutje bij: 1 LOOK AROUND 2 LOOK STATUS 3 LOOK EQUIPMENT De 1e mogelijkheid is bv. voor het openen van een kistje, of het blootleggen van een geheime gang. Met de 2e mogelijkheid kun je de status van een mannetje bekijken. Met de 3e mogelijkheid kun je je voorwerpen bekijken. Deze voorwerpen worden aangegeven met symbolen en kunnen niet gebruikt worden. De laatste optie in het hoofdmenu is SET UP. Hier kun je bepalen welk mannetje voorop loopt, welk daarna enz. De dorpjes bestaan uit een plaatje en een menu. De 1e optie is alleen nuttig, de andere zijn weer USE MAGIC SPELL/ITEM/LOOK. Bij de 1e optie hoort een submenu. De grootte van dit menu is per dorp verschillend. De 1e mogelijkheid is altijd overnachten/saven. Wanneer je deze optie kiest wordt eerst gevraagt of je wilt overnachten. Doe je dit, dan wordt alles (hit.point+magic.point) aangevuld. Daarna wordt gevraagd of je de spelsituatie weg wilt schrijven. Kies je bij overnachten 'nee' dan wordt meteen gevraagd of de spelsituatie weg moet worden geschreven. De laatste optie is altijd het dorp verlaten. De opties daar tussenin kunnen bv. een winkeltje, dokter of gewoon met iemand praten zijn. Wanneer je in een winkel komt verschijnt er een sub-menu met 2 mogelijkheden. De 1e mogelijkheid is een item kopen, de 2e is een item verkopen. Wanneer je een monster aanvalt heb je de keuze uit zes opties. Eerst moet uitgemaakt worden wat elk mannetje gaat doen. Ben je, zoals in het begin van het spel, alleen, dan wordt bv. na het kiezen van de vijand die geslagen moet worden meteen tot aktie overgegaan. Ben je bv met 3 mannetjes, dan moet eerst, per mannetje, uitgemaakt worden wat er gaat gebeuren. Dit kan voor elk mannetje verschillen. Zo kan mannetje 1 aanvallen, en mannetje 2 een magische spreuk gebruiken. De 1e optie is attack De 2e+6e zijn mij onduidelijk. De 3e is het gebruiken van een item. De 4e is het gebruiken van een magische spreuk. De 5e is ontsnappen, dit zal meestal niet meteen lukken. Zoek onder de gevechten uit wat de magische spreuken voor betekenis hebben. Dit is handig bij bv. eindmonsters. Pas op voor slangen, zij kunnen je vergiftigen! DE OPLOSSING Je start in de grot. Bouw hier eerst je level op tot minimum 2. Ga dan opzoek naar de rover, die ergens in deze grot staat. Je kan de grot nog niet uit, dus dit moet allemaal gebeuren zonder te saven. Voordat je de rover aanvalt, is het verstandig je hit.points aan te vullen. Dit kan met het 4e of 5e item uit je itemrijtje. Bij gebruik van zo'n item krijg je 100 hit.points bij. Nadat de rover, het 1e bossmonster, gedood is mag je de grot uit. Als je dit doet wordt je naar het dorpje geteleporteerd. Wanneer je het dorp verlaat loop je automatisch naar het kasteel waar een ridder zich bij je aansluit. Je bent nu al met z'n twee‰n. Verlaat het kasteel en ga 1 scherm omhoog. Hier staat een dorpje. Ga dit dorpje binnen en probeer van de 1e optie alle mogelijkheden. Je wordt dan meegenomen naar een verborgen huisje waar een adelaar iemand heeft aangevallen. Hier krijg je een juweel waarna je naar het kasteel geteleporteerd wordt. Hier wordt het juweel afgegeven aan de koning. Bouw nu je level op tot een redelijke sterkte en zoek dorpjes. Ga elk dorpje in en probeer in elk dorpje alle mogelijkheden van de 1e optie. Er zijn in totaal 6 dorpjes en een kasteel. Een van deze dorpjes ligt vlak voor een steiger. Wanneer je in dit dorpje alle mogelijkheden v/d 1e optie probeert komt er een bootje naast de steiger te liggen. Dit is voorlopig nog niet van belang. Bij een ander dorpje red je een meisje van een paar mannen. Bovendien krijg je hier je 3e speler. Als deze speler, een meisje deze keer, zich bij je heeft aangesloten en je hebt dat andere meisje gered, dan moet je weer dorpjes gaan bezoeken en alle mogelijkheden v/d 1e optie proberen. Bij een van de dorpjes loopt het op een vechtpartij uit. Eerst met drie kerels, daarna met de adelaar die eerder in het spel die man had aangevallen. Als je deze hebt verslagen krijg je het 2e juweel dat je ook weer bij de koning afgeeft. Nu moet je weer dorpjes bezoeken en alle mogelijkheden v/d 1e optie weer proberen. Je krijgt dan in een bepaald dorpje het 3e juweel. Dit krijg je wanneer je het winkeltje in dat bepaalde dorpje verlaat. Ook dit juweel wordt weer aan de koning gegeven. Nu moet je de kerkjes bezoeken. Er staan in het hele gebied 3 kerkjes. Wanneer je alle kerkjes minstens 1 maal in bent geweest moet je net zolang doorgaan met kerkjes bezoeken tot je in de kerk een voorwerp (zo een die met een symbool wordt weergegeven) krijgt. Je kunt nu voortaan in de kerk wapens kopen. Ergens in dit gebied ligt een steiger. Wanneer je die oploopt kom je in een scherm vol met water uit. De steiger loopt door tot een kwart van het scherm en houd dan op. Wanneer je in de kerk dat voorwerp hebt gekregen moet je naar het eind van deze steiger lopen. Er verschijnt een draaikolkje en het 2e boss'monster' verschijnt. Je moet tegen deze dame vechten, maar dat kan alleen je eigen speler. Pas op, want ze gebruikt magie. Ergens in dit gebied is een soort 'doolhof' van boompjes. Midden in dit doolhofje ligt een klein meertje. Als je het 2e bossmonster verslagen hebt moet je proberen dit meertje te bereiken. Loop tegen dit meertje aan en er zal iets gebeuren. Ga nu naar het dichtsbijzijnde dorpje en probeer alle mogelijkheden van de 1e optie. Ga nu naar dat kleine strandje. Je moet op dit strandje vijanden gaan verslaan. Je krijgt dan op een gegeven moment een ketting. Versla vooral de vijanden die OP het strand verschijnen (dus niet een die op het gras verschijnt en naar het strand vliegt). Als je deze ketting hebt moet je terug naar dat dorpje dat naast het doolhofje staat. Probeer hier weer alle mogelijkheden en je zult de ketting aan een oude vrouw geven. Nu moet je naar die steiger waar dat bootje naast ligt. Vaar met het bootje nar het glinsterende ding in het meer. Hier moet je een mannetje kiezen. Kies dan je eigen mannetje, want hij is de enige die het 4e juweel (dat glinsterende ding) kan opduiken. Ook dit juweel wordt weer aan de koning gegeven. Er bevinden zich in dit gebied 2 grotten. In een ervan startte je, de andere kon je nog niet in. Deze grot kun je nu wel in. Doe dit en loop helemaal naar het einde (pas op voor de stenen.) Hier wordt om disk 3 gevraagt. Je staat dan in een grot waar nogal wat dode ridders liggen. Op het eind staat een schatkist die wordt bewaakt door een gevleugeld monster. Hier krijg je het laatste juweel. Een van je spelers zal hier echter voorgoed sterven. Als dit gebeurd is moet je de grot uitlopen. Hij zal instorten, maar wanneer je verder naar onder loopt barst hij weer open en zal dat gevleugelde monster je aanvallen. Dit is het 3e bossmonster. Na dit verslagen te hebben wordt ook dit laatste juweel aan de koning gegeven. Hier krijg je nu een zeer fijn item. Dit item wordt aan je eigen mannetje gegeven. Het is het laatste item in je itemrijtje. Met dit item kun je je naar elk dorpje teleporteren. Dit item kun je niet verkopen en het zal nooit 'opraken' telkens wanneer je een nieuw dorpje betreed komt er een nieuwe lokatie bij. Nu mag je door de poort met die 2 bewakers erlangs heen. Hierachter ligt een gigantisch groot gebied. Zoek hier eerst alle dorpjes. Probeer in elk dorpje alle mogelijkheden v/d 1e optie. Er zijn in totaal 5 dorpjes. (Er is ook een brug die naar een gebied leid dat op disk 4 staat. Blijf hier voorlopig weg. Het dorpje in dit gebied telt ook niet bij die 5 dorpjes die je moet zoeken.) In een van die dorpjes is het een trieste boel; heel de bevolking is versteend, er is maar 1 persoon normaal gebleven. Na deze gesproken te hebben verdwijnt deze persoon. NB: Pas bij het vechten op voor de skeletten; zij kunnen je verdoven. Ook de paarse zeeanemonen zijn gevaarlijk. Zij hebben namelijk de eigenschap om je 'palsy' te maken. Dit houd in dat je niets meer kunt doen; geen item/spreuk gebruiken en je krijgt geen exp. meer. Ook kun je niet meer vechten. Voorlopig is de enige manier om jezelf van palsy te genezen naar een dorpje met een dokter te gaan. Je 2e speler beschikt overigens over een spreuk om je HP aan te laten groeien; dit is de 4e spreuk. Je eigen mannetje heeft ook een fijne spreuk. Probeer maar eens, wanneer je tegen een hele rij vijanden moet vechten, zijn 4e spreuk uit. Telkens wanneer je een dorpje betreed kun je hier voortaan naartoe teleporteren. Als je in alle 5 de dorpjes bent geweest, aktiveer dan je teleporteer-item. Je krijgt een lijst lokaties,met onderaan 'NEXT'. kies je dit,dan ga je naar de volgende 'bladzijde'. Kies de 3e optie van bladzijde 2. Vlak bij dit dorpje staat ergens een huisje. Om dit te bereiken moet je weer door zo'n doolhofje heen. In dit huisje moet je even met een oude vrouw praten. Ga nu naar lokatie 4 van blz 2 (teleporteer-item). Ga dit dorp uit en je vind een paar schermen naar rechts een grot. In deze grot bevind zich het 4e bossmonster. Zoek dit en versla het. In deze grot kun je trouwens ook je level goed opwerken; de monsters zijn vrij veel waard. Wanneer je het 4e bossmonster verslagen hebt krijg je de 1e steen, een gele. Ga nu terug naar dat dorpje vlakbij de grot. Kies de 1e mogelijkheid van de 1e optie (overnachten). Kies 'ja' (1e optie) in plaats van dat je nu overnacht komt er een plaatje met 2 ridders die tegen je beginnen te praten. Je moet nu weer kiezen uit ja/nee. Kies nu NEE, de 2e optie Na het gesprek dat nu volgt moet je je naar de volgende lokatie teleporteren: blz 2 (dus eerst NEXT) en dan de 3e lokatie. Probeer hier alle mogelijkheden van de 1e optie en je moet met drie kerels vechten. Als deze verslagen zijn wordt je naar het kasteel geteleporteerd. Verlaat na het gesprek met de koning het kasteel, maar ga er meteen weer terug in. Je krijgt dan een 3e speler. Teleporteer je nu naar de volgende lokatie: blz 2, lokatie 2 Dit is het versteende dorpje. Verlaat dit dorp. In de buurt van dit dorp (linkerkant) is een kerkhof. Alle graven zijn hetzelfde op een na. Dit is een kruis. Ga tegen dit kruis staan en doe dan 2 maal 'look around' (3e optie uit het hoofdmenu, 1e mogelijkheid). Na de 2e keer zal het kruis opzij schuiven en er komt een geheime gang bloot te liggen. Ga naar binnen en je komt in een grot uit. In deze grot staan een aantal kistjes. Wanneer je een bepaald kistje opent verschijnt er een kuil waar je invalt. Beneden staat het 5e eindmonster, maar deze mag je nog niet verslaan. Hij versteend een van je spelers. Wanneer je de kuil weer uit bent ben je in het bezit van een spiegel. Je hebt nu al 5 voorwerpen. Laat je versteende speler ergens genezen, en ga daarna naar dat huisje in dat 'doolhofje'. Wanneer je weer buiten staat moet je naar de toren. Deze bevindt zich ook ergens in dit doolhofje. In deze toren zit de dochter van die oude vrouw gevangen. Zoek eerst het groene beeld, dat ergens in de toren staat. Loop hiertegenaan en kies 'ja' (bovense optie). Je hoort een knal, en het hek,waarachter dat meisje staat, is nu geopend. Probeer haar te bereiken en loop tegen haar aan. Na een gesprek zal ze weglopen. Ga nu terug naar dat huisje. Wanneer je weer buiten staat moet je terug naar die geheime grot. (Tegen het kruis gaan staan en 2x 'look around'). Ga naar die grote kuil en loop hierin. Je komt weer bij dat beest uit die je nu moet verslaan. Van hem (hun) krijg je de 2e steen, een bruine. In dat versteende dorpje is nu alles weer normaal geworden. Teleporteer je naar lokatie 1 van blz 1 (disk 2), dit is het kasteel. Hier is nu iets aan de hand. Na het gesprek met de koning moet je het kasteel verlaten. Ga nu 1 scherm naar links en 2 schermen naar onder. Hier staat het dorpje waarin je startte. Dit dorpje is helemaal vernield. Je ziet de dader nog net weglopen. Ga hem achterna. Hij is naar die grot waarin je het eigenlijke spel startte gevlucht. Doorzoek deze grot en versla het 6e bossmonster. Van hem krijg je de 3e steen, een grijze. Je wordt nu naar het kasteel geteleporteerd. Na het gesprek moet je naar de volgende lokatie: blz 2, lokatie 4. Probeer hier alle mogelijkheden van de 1e optie en je krijgt de 4e speler (bij de verpleegster). Bouw nu eerst de level van deze speler op. Ga nu naar dat gebied dat op disk 4 staat. (Daar kun je komen via een brug.) In dit gebied staat ergens een dorpje met daarlangs een steiger. Zoek dit dorpje en probeer alle mogelijkheden v/d 1e optie. Wanneer je nu het dorp weer verlaat ligt er een bootje naast de steiger. Wanneer je het teleport-item aan een andere speler hebt doorgegeven, is het verstandig om dit nu terug te geven aan je eigen speler. Vaar met het bootje naar het midden van het scherm. Hier komt het 7e bossmonster uit het water, een zeeslang. Als je deze hebt verslagen zal je bootje zinken. Even later komt het weer boven drijven,maar al je spelers, op jezelf na, zijn weg. Zij zijn echter niet verdronken, maar gevangen in een verzonken kasteel. Je wordt terug naar het dorp geteleporteerd. Probeer even alle mogelijkheden van de 1e optie en teleporteer dan naar: blz 2, lokatie 5. Probeer in dit dorp alle mogelijkheden v/d 1e optie en verlaat het. Je bent nu in dat dorre gebied. Ergens in dit gebied staan een paar groene boompjes in de vorm van een halve rechthoek. Loop hierin en je wordt weggeteleporteerd. Er volgt nu een scene waarna je terug naar het dorp wordt geteleporteerd. In dit dorp kun je trouwens goede wapens kopen. Na het gesprek dat nu volgt moet je weer naar die boompjes toe. Loop er nog eens in en je krijgt een zwarte parel. Teleporteer je nu naar de laatste lokatie van blz 2. Vaar met het bootje naar het midden en kies 'ja' (1e optie). Je duikt nu naar het verzonken kasteel. Ergens in dit kasteel bevind zich het 8e bossmonster. Zoek dit. Dit eindmonster is een gewone vent. Na hem een paar klappen te hebben verkocht splitst hij zich; er komen vijf dezelfde kerels in beeld. Een van deze is de echte; de andere 4 zijn onsterfelijk. De enige manier om de echte eruit te pikken is ze allemaal een klap te verkopen; diegene waar je het meest vanaf slaat (ongeveer 180) is de echte. Na deze een paar klappen te hebben verkocht verdwijnen de vier nepkerels en verandert hij in een haai. Na deze haai te hebben verslagen krijg je de 4e steen, een blauwe. Ook heb je al je spelers terug. Vul alles (MP+HP) aan tot het maximum en ga dan naar die steen met die opening erin. Hier stond eerst een persoon voor die je de weg versperde maar deze is nu weg. Ga deze steen in. Je komt dan in een bos uit met blauwe bomen. In dit gebied vind je het 9e + 10e bossmonster. Het 9e is een vent met een bijl in z'n handen, van hem krijg je de 5e steen (een witte). Het 10e bossmonster zijn 2 holbewoners. Als zij verslagen zijn komt er een opening bloot te liggen. Ga hierin en loop meteen zover mogelijk naar boven. Hier ligt een elfje waar vijanden omheen draaien. Versla ze en loop tegen het elfje aan. Je kunt hiert nu voortaan alles bijvullen en jezelf genezen. Loop nu helemaal naar onder. Hier ligt weer zo'n steen met een opening. Ga hierin en je komt in een dor gebied uit. Doorzoek dit gebied. Ergens in dit gebied ligt een gigantische draak met 4 koppen. Wanneer je hier voorbij probeert te lopen wordt hij wakker. Je loopt daarna automatisch het scherm uit. Ga dan meteen weer terug en je zult zien dat de draak in een skelet is veranderd. E‚n van je spelers ligt gewond op de grond. Loop hier tegenaan en ze zal na een gesprek verdwijnen. Je hebt nu nog maar 3 spelers over. Ergens in dit gebied staat ook een toren. Zoek deze en ga naar binnen. Zoek nu heel de toren af; kijk uit voor de vuurspuwers. Ergens in deze toren is een doodlopende kamer. In het midden van deze kamer staan een stel fakkels. Aan de muur hangen vijf vuurspuwers, maar de middelste spuwt geen vuur. Hij heeft ook een iets andere kleur (rood). Tegen deze vuurspuwer moet je aanlopen; er wordt dan gevraagd ja/nee. Kies dan 'ja' (bovenste optie). Er is nu, ergens in de toren, een deur geopend. Probeer deze te bereiken maar ga de toren niet meer uit, anders is die deur weer dicht en moet je terug naar die rode vuurspuwer. Achter deze deur bevind zich het 11e bossmonster. Als je deze hebt verslagen krijg je de 6e steen (een rode) + een stel goede wapens. Ga nu terug naar dat elfje. Vul hier alles bij. Ergens in het gebied waar dit elfje ligt is ook en grot. Zoek deze en ga naar binnen. Hier maak je kennis met het 12e bossmonster, een gevleugelde draak. Versla deze met magie, want hij is verdomd sterk. Van hem krijg je de laatste steen, een zwarte. Nu moet je op zoek naar een vrouw, die aan een steen is vastgebonden. Dit is ook in het gebied waar dat elfje ligt. Loop tegen haar aan en ze geeft je de kleur-code; jammer genoeg in het Japans. Zoek nu de grafsteen, die ook weer in het gebied van dat elfje staat. Aan de linkerkant naast deze grafsteen staat een blauw boompje. Weer aan de linkerkant naast dat boompje ligt een kleine steen. Loop nu van de linkerkant tegen deze steen aan en je krijgt iets. Hiermee kun je de poort, waar het 12e bossmonster voor stond, openen. Loop achter deze poort helemaal naar het einde en loop tegen de persoon op die daar staat. Je moet nu die 7 stenen in de juiste volgorde in de gaten stoppen. Deze volgorde is: GRIJS - ZWART - ROOD - BLAUW - BRUIN - WIT - GEEL. Als dit gebeurd is verschijnt er een trap. Ook heb je er weer een speler bij gekregen. Het level van deze speler kun je echter niet opbouwen. Wanneer je deze trap afdaalt kom je weer in een toren. Hier bevinden zich 3 bossmonsters. Als deze alle 3 verslagen zijn kun je in deze toren het laatste bossmonster vinden. Val hem aan totdat hij door zijn knie‰n zakt. Laat dan Randar zijn eerste magic op het bossmonster gebruiken en hij is verslagen. Vervolgens kun je genieten van de einddemo... Deze oplossing komt van de Club Guide door: Peter Meulendijks